NON AGRICULTURAL USE OF SOIL: EARTH INK AS TECHNOLOGICAL AND SUSTAINABLE INNOVATION
DOI:
https://doi.org/10.18011/bioeng2018v12n2p144-151Keywords:
Soil, Earthenware, Ecotechnology, GeotintaAbstract
The indiscriminate exploitation of natural resources directs the market to seek new technologies as a warning to the possible shortage of materials. In the context of construction, the use of new paint alternatives is an urgency and the use of earth-based paint is an innovative, economical and viable alternative, considering the socio-environmental appeal of the proposal. The objective of this work is to present the perception of farmers about the paint with earthen paint, such as social ecotechnology for the valorization of the non - agricultural potentials of the soil and the opportunity to generate work and income. The activities took place in a rural association in Cariri (PB). Initially a semi-structured questionnaire was applied to verify the participants' understanding of the morphology and non-agricultural use of the soil. Then the painting workshop with earth (geotinta) was realized. The results show the absence of concepts about soil characteristics and their non - agricultural potential. After the workshop the perception of the farmers changed and these were enthusiastic about the paint of earth, as innovation for painting of the houses and as opportunity to add income by the craftsmanship. Geotint is evidenced as a possibility for dissemination of concepts on the soil, promotion of sustainable postures and ecotechnology for innovation.
Downloads
References
ALVES, A.G.C.; MARQUES, J.G.W. Etnopedologia: uma nova disciplina? In: VIDAL-TORRADO, P. Tópicos em ciência do solo. Viçosa: Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, 2005. v. 4, cap.8, p.321-344.
AZEVEDO, G. H. de.; OLIVEIRA, D. dos S.; ARAÚJO J. M. M. de.; CAVALCANTE F. L.; VITAL A. de F. M. A potencialidade não agrícola dos solos do semiárido: a tinta de terra como ecotecnologia e inovação. In: I Congresso internacional da diversidade do semiárido, 2016, Campina Grande. Anais do I CONGRESSO INTERNACIONAL DA DIVERSIDADE DO SEMIÁRIDO. , 2016.
CAPECHE, C. L. Educação ambiental tendo o solo como material didático: pintura com tinta de solo e colagem de solo sobre superfícies. (Documentos / Embrapa Solos). Rio de Janeiro: Embrapa Solos, 2010. 60 p.
CARVALHO, A. F.; HONÓRIO, L. de M.; ALMEIDA, M. R. de; SANTOS, P. C. dos.; QUIRINO, P. E. Cores da Terra: fazendo tinta com terra. Universidade Federal de Viçosa. Programa TEIA. Programa Cores da Terra. Viçosa, 2007.
CORREIA, J.R.; LIMA, A.C.S.; ANJOS, L.H.C.; O trabalho do pedólogo e sua relação com comunidades rurais: observações com agricultores familiares no Norte de Minas Gerais. Cad Ci Tecnol. v. 21, p. 447-467, 2004.
LEPSCH, Igo F. Formação e Conservação Dos Solos. Ofina de Textos. São Paulo. 2002.
LIMA, V.C., LIMA, M. R., MELO, V. F. (Orgs.). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, Curitiba, 2009.
ORR, D. W. The nature of design: ecology, culture and human intention. New York: Oxford University Press, 2002.
RESENDE, M.; CURI, N.; REZENDE, S.B. & CORRÊA, G.F. Pedologia: base para distinção de ambientes. 4.ed. Viçosa, NEPUT, 2002. 367p.
SANGUINETTO, E. Design Ecológico: projetando e construindo tecnologias vivas para o tratamento de efluentes domésticos com reuso das águas. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Itajubá – UNIFEI. Itajubá, 2010. 228p.
SILVA, A. L. da.; VITAL, A. de F; M.; TEIXEIRA, E. de O.; ARRUDA, O. de A.; RAFAEL, E. M.; ALENCAR, M. L. S. Pintura com terra no sítio: um novo olhar sobre os solos do Cariri Paraibano. Resumos do VIII Congresso Brasileiro de Agroecologia – Porto Alegre/RS. 2013.
RUELLAN, A. Pedologia e desenvolvimento: a ciência do solo a serviço do desenvolvimento. In: MONIZ, A. C.; FURLANI, A. M. C.; FURLANI, P. R.; FREITAS, S. S. (eds.). A responsabilidade social da ciência do solo. Campinas: Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, 1988. p. 69-74.
VILLAR, L. M; ALMEIDA, J. L. V; ALMEIDA, A. J; SOUZA, L. F. B; LIMA, M. C. A; PAULA, V. S. A percepção ambiental entre os habitantes da região noroeste do estado do Rio de Janeiro. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v .12, n.3, p.537-543, 2008.
VITAL, A. de F. M.; FURTADO, A. H. S. e.; QUINTANS, T. da S.; FREITAS, V. F.; COSTA, T.C. dos S.; FARIAS, E. S. b. de. Educação em Solos na Escola Agrotécnica de Sumé: pintura com terra. Resumos do VII Congresso Brasileiro de Agroecologia – Fortaleza/CE. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Engenharia de Biossistemas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.