ANALYSIS OF THE USE OF SOCIAL MEDIA BETWEEN THE YEARS 2012 AND 2013 FOR THE TOP 50 COMPANIES IN THE BRAZILIAN AGRIBUSINESS

Authors

  • Karen Gimenez Garzon UNESP - Univ Estadual Paulista, Campus de Tupã. Av. Domingos da Costa Lopes, 780. Jardim Itaipu. CEP: 17602-496. Tupã, SP, Brasil.
  • JOÃO Guilherme de Camargo Ferraz Machado UNESP - Univ Estadual Paulista, Campus de Tupã. Av. Domingos da Costa Lopes, 780. Jardim Itaipu. CEP: 17602-496. Tupã, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18011/bioeng2014v8n1p13-24

Keywords:

Communication, Marketing Strategies, Social Media

Abstract

The aim of this research was to analyze the use of social media by companies in the agribusiness sector in Brazil. More specifically, it was sought to classify companies as to the purpose of use and the content posted by these media, comparing them within the same industry. The top 50 companies ranked by Guia Exame Biggest and Best in 2010 and 2011, in the 'Agribusiness' category, were analyzed, allowing comparison of the results. The research used the technique of content analysis, through observation and interpretation of the posts made during 30 consecutive days. For this analysis, categories were created in order to facilitate the classification of the content posted. The results showed a significant increase in the use of Facebook in 2013, while the number of tweets has remained virtually the same. In both cases, the most frequent posting category was 'information', with 34% and 37% of posts, respectively. It was concluded that companies in the agribusiness sector continue using some social media as a communication channel, despite the 109% increase from one year to another.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COSTA, C. D. da; CARVALHO, C. da S.; MONTARDO, S. Redes Sociais como Ferramenta de Gestão de Relacionamento entre Empresa e Cliente/Consumidor do Ramo Alimentício. In: XI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul – Intercom. Novo Hamburgo-RS. Anais... São Paulo: Intercom, 2010. 13p. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sul2010/resumos/R20-0849-1.pdf. Acesso em: 09 abr. 2011.

CRUVINEL, P. E. Agronegócio e oportunidades para o Brasil. Nota técnica produzida para o projeto Cresce Brasil, agosto de 2009. FNE – Federação Nacional dos Engenheiro. Disponível em: http://www.fne.org.br/fne/index.php/fne/content/download/6306/39407/version/1/file/Agroneg%F3cioPAULOCRUVINEL.pdf. Acesso em: 05 abr. 2013.

FIGUEIREDO, A. M.; LIMA, J. F.; SANTOS, M. L. dos. Importância do agronegócio para o crescimento econômico de Brasil e Estados Unidos. Gestão & Regionalidade. v.28, n. 82, 2012. Disponível em: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_gestao/article/view/402/1129. Acesso em: 19 fev. 2013.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social (5ª Ed.). São Paulo: Atlas, 1999, 206p.

MACHADO, J. G. C. F. Uso de redes e mídias sociais no atendimento ao consumidor. In: XIX SIMPÓSIO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO. Anais... Bauru, SP: FEB, 2012. Disponível em: http://www.simpep.feb.unesp.br/abrir_arquivo_pdf.php?tipo=artigo&evento=7&art=411&cad=3015&opcao=com_id. Acesso em: 18 jul. 2013.

MADEIRA, C. G.; GALLUCCI, L. Mídias Sociais, Redes Sociais e sua Importância para as Empresas no Início do Século XXI. In: XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom. Curitiba-PR. Anais... São Paulo: Intercom, 2009. 15p. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-1163-1.pdf. Acesso em: 10 abr. 2011.

POLITI, M. Social Media Marketing Strategy. Master of Management in Business Innovation and Technology. 2011 Disponível em: <http://www.aitdspace.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/342/Melina%20Politi.pdf?sequence=1> Acesso em: 04 fev. 2013.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Marketing: Uma Orientação Aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2001.

SOUSA, L. M. M. de; AZEVEDO, L. E. O Uso de Mídias Sociais nas Empresas: Adequação para Cultura, Identidade e Públicos. In: IX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte – Intercom. Rio Branco-AC. Anais... São Paulo: Intercom, 2010. 15p. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/norte2010/resumos/R22-0015-1.pdf. Acesso em: 09 abr. 2011.

Published

2014-12-09

How to Cite

Garzon, K. G., & Machado, J. G. de C. F. (2014). ANALYSIS OF THE USE OF SOCIAL MEDIA BETWEEN THE YEARS 2012 AND 2013 FOR THE TOP 50 COMPANIES IN THE BRAZILIAN AGRIBUSINESS. Revista Brasileira De Engenharia De Biossistemas, 8(1), 13–24. https://doi.org/10.18011/bioeng2014v8n1p13-24

Issue

Section

Regular Section